علت ریزش موی شدید و ناگهانی | 7 دلیل شایع ریختن مو

ریزش مو با افزایش سن یک امر اجتناب ناپذیر است و به طور کلی در همه افراد ریختن مو با جایگزین شدن تارهای جدید همراه است ولی در برخی موارد ریزش مو شدید و ناگهانی می شود که حتما دلیلی در پس خود خواهد داشت. آیا علت ریزش موی شدید و ناگهانی را می دانید؟ امروز در این مقاله تلاش کرده ایم اصلی ترین دلایل ریختن مو را برای شما جمع آوری کنیم.

ریزش موی ناگهانی چیست؟

ریزش مو به طور کلی بین آقایان شایع‌تر از خانم‌ها است. اما ریختن مو در خانم‌ها نیز شیوع زیادی دارد. به طوری که گفته میشود حدود 37 درصد خانمهای زیر 50 سال دچار ریزش مو می‌شوند. ریختن مو به دو صورت کلی و تار تار در نواحی مختلف و ریزش موی سکه ای اتفاق می افتد. ریزش موی ناگهانی بسیار خطرناک است و به سرعت باید علت آن را پیدا کنید. فرض کنید کسی تا گذشته مشکلی بابت ریختن موهای خود نداشته به صورت ناگهانی حجم زیادی از موهای خود را از دست دهد.

ریزش موی ناگهانی چیست؟

اگر برای درمان کچلی سکه ای می خواهید اقدام کنید، باید به پزشکان متخصص در این زمینه که اسامی آنها در لینک درج شده قرار گرفته است مراجعه کنید.

شایع ترین علل ناگهانی ریزش مو

ریزش مو به صورت ناگهانی حتما عللی دارد که باید توسط دکتر پوست و مو بررسی شود. تحقیقات نشان داده موارد زیر به عنوان شایع ترین علل ریختن مو به صورت ناگهانی است.

رژیم غذایی نامناسب

ویتامین‌های مختلفی نیز برای ساخت تارهای مو مورد نیاز است که از مهم‌ترین آن‌ها می توان به گروه ویتامین‌های ب و به خصوص نیاسین و بیوتین اشاره کرد. ریزش موی ناگهانی به دلیل تغذیه غلط، بیشتر در افرادی وجود دارد که مشکلات سوء جذب (مثل بیماری‌های دستگاه گوارش) مبتلا هستند یا از رژیم‌های لاغری غیراصولی پیروی می‌کنند.

برای جلوگیری از ریزش مو چی بخوریم؟ در لینک درج شده رژیم غذایی مناسب جهت جلوگیری از این عارضه را بیان کرده ایم.

داروهای ضدبارداری در ریزش مو

تغییر در سطوح هورمون‌های جنسی می‌تواند باعث ریزش موی ناگهانی بوشد. داروهای ضدبارداری هم میتوانند عامل تغییر هورمون ها باشند. بنابراین یکی از علل ریختن مو به صورت ناگهانی مصرف این داروها است.

بیماری های تیروئید و ریزش مو

یکی از عوامل مهم در ریزش موی شدید وجود تیروئید به صورت کم کار یا پر کار است. این بیماری ها خود را در قالب تغییرات مختلف در بدن نشان می دهد و اگر به این تغییرات رسیدگی نشود، می تواند عوارض جدی و شدیدی را به همراه داشته باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک در ریختن موی ناگهانی

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یکی از عوامل مهم در ریختن مو به حساب می آید. عدم تعادل شدید در سطوح هورمونی که طی این بیماری به وجود می آید میتوان فولیکول های مو را ضعیف کند.

تاثیر استرس در ریزش مو

استرس جسمانی و روانی یکی از علت ریزش موی شدید است که باید به آن توجه کرد. نادیده گرفتن اثرات آن آسان است، اما واکنش های تولید شده توسط بدن موجب مشکلات دیگر می شوند که نیازمند مراقبت بیشتر هستند.

برای رهایی از این مشکل تمرینات تن آرامی را انجام دهید و تا حد امکان از حضور در محیط های استرس‌زا دوری کنید.

تاثیر استرس در ریزش مو

کم خونی و ریزش موی شدید

کم خونی می تواند در اثر کمبود آهن رخ به وجود آید. مبتلا شدن به کم خونی نشان دهنده نبود هموگلوبین کافی در بدن است و بر همین اساس، انتقال اکسیژن از سلول ها به بدن با به سختی انجام می دهد و نتیجه آن ریزش موی شدید و ناگهانی خواهد بود.

عوامل ارثی و ریزش مو

در برخی موارد هم ریزش موی شدید در اثر بیماری خاصی به وجود نمی آید. در برخی موارد وراثت میتوان عامل مهمی در ریزش مو باشد. خبر بد دشوارتر بودن درمان ریزش مو در این موارد است، زیرا درمان یک مساله ژنتیکی ممکن است سخت باشد. با مراجعه به دکتر متخصص برای درمان ریزش مو که در لینک درج شده اسامی آنها قرار گرفته است میتوانید تا حد زیادی این دلیل ریختن مو را کنترل کنید.

سوالات متداول

برای ضخیم کردن موهای نازک چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

مو به طور ژنتیکی ضخامت خاصی دارد. اما ممکن است با افزایش سن، عوامل محیطی، و تغییرات هورمونی نازک شود. تغذیه ی بهتر و استفاده از ویتامین ها و مکمل های ویتامینی در کوتاه مدت و طولانی مدت کمک کننده هستند. تغییر ضخامت مو بسیار زمان بر است. افزایش ضخامت مویی که ضعیف شده و ضخامت آن کم شده است، به مدت زمان طولانی احتیاج دارد.

ممکن است بپسندید:

تاثیر کبد چرب در ریزش مو

5 روش خانگی درمان ریزش مو

آیا پروتئین وی میتواند ریزش مو به همراه داشته باشد؟

اشتراک‌گذاری