راه های مراقبت از پوست با 8 توصیه موثر و مفید

سلامتی و درخشندگی پوست صورت در زیبایی شما تاثیر به سزایی خواهد داشت. با گذر زمان زیبایی پوست و درخشنگی آن میتواند دستخوش تغییرات شود. اما اگر راه ها مراقبت از پوست صورت را بدانید میتوانید پیری پوست را تا سال ها به تاخیر بیندازید. ما در این مقاله تلاش کرده ایم موثرترین راهکار های مراقبتی از پوست در جهت جلوگیری از پیری و آسیب های آن را برای شما جمع آوری کنیم.

پوست چیست؟

قبل از این که راه های مراقبتی از پوست صورت را بدانید باید پوست را بشناسید و بدانید چه چیزهایی برای آن مضر است. از آنجایی که پوست به عنوان مانعی مهم بین آلودگی ها و بدن انسان است باید مراقبت از این عضو مهم را جدی بگیرید. پوست می‌تواند ویتامین D را که برای سلامتی استخوان‌ها بسیار ضروری است از نور خورشید تولید کند همچنین شما در برابر سرما و گرما و همچنین آلودگی های هوا و … محافظت کند. همچنین اگر به دنبال جوانسازی پوست با میکرودرم هستید به لینک درج شده مراجعه کنید.

آشنایی با انواع پوست

پوست بدن انسان از سه لایه بافت تشکیل شده است:

  • اپیدرم (Epidermis) : این بخش بیرونی‌ترین لایه پوست است که ساختار محافظ اولیه‌ را می‌سازد و به آن لایه شاخی یا اِستراتوم کورنِئوم (Stratum Corneum) نیز می‌گویند.
  • درم (Dermis) : یک لایه فیبری است که اپیدرم را پشتیبانی و تقویت می‌کند.
  • بافت زیر پوستی یا زیر جلدی (Subcutaneous Tissue) : عمیق‌ترین لایه پوستی در بدن است که از یک لایه زیر پوستی از چربی در زیر درم تشکیل شده است و مواد مغذی را برای دو لایه دیگر پوست تأمین می‌کند و همچنین برای بدن نسبت به محیط بیرون به صورت عایق عمل می‌کند.

راه های مراقبت از پوست چیست؟

آیا به این فکر کرده اید که چگونه میتوان پوست خود را جوان نگه داشت؟ آیا می دانید با استفاده از برخی مواد ساده در خانه می توانید از پوست خود در برابر آسیب ها نگه داری کنید. 10 توصیه موثر و مفید که بر گرفته از نظر متخصص پوست و مو در جهت مراقبت از پوست است شامل:

مصرف کرم ضدآفتاب در مراقبت از پوست

همه پزشکان متخصص پوست و مو توصیه می کنند تا در مصرف ضد آفتاب تا جایی که می توانید افراط هم بکنید بد نیست. کرم ضدآفتاب آسان‌ترین راهی است که پوست شما را جوان‌تر نشان می‌دهد چرا که 90 درصد چین و چروک‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شود.

شاید خیلی‌ها ندانند اما آسیب‌ ناشی از نور آفتاب در زمستان‌ها هم به اندازه‌ی دیگر فصل‌ها سلامت پوست را تهدید می‌کند. همیشه از طیف گسترده‌ی کرم‌های ضدآفتاب با حداقل SPF30  استفاده نمایید.

اسفنج های آرایشی خود را بشویید

براش ها و اسفنج هایی که در طول روز برای پخش کرم پودر استفاده می کنید می تواند آلوده باشد. بهتر است اسفنج های خود را به صورت مرتب در آخر هر هفته بشویید تا از جوش و ورود آلودگی به پوست خود جلوگیری کنید.

تاثیر آب در سلامت پوست

یکی از اصلی ترین راه های مراقبت از پوست مصرف به اندازه و درست آب است. آب آب سمومی که موجب التهاب و قرمزی می‌شوند از بین می‌برد. آب کافی، به انتقال مواد مغذی و اکسیژن کافی به پوست کمک می‌کند و مانع کمبود رطوبت و خشکی پوست، و در نتیجه پیری زودرس می‌شود.

رتینول محبوب ترین ترکیب مراقبت از پوست

رتینول یا همان ویتامین آ ماده‌ای است که هر کسی باید از آن استفاده کند. اکثر متخصصین پوست موافقتد که حتی اگر می‌خواهید فقط از یکی از محصولات ضد پیری را استفاده کنید بهتر است آن محصول حاوی ویتامین آ یا رتینول باشد، چرا که ترکیبات این ماده جادو ی کند و حتی می‌تواند روند رشد غیرطبیعی و سرطان‌زای سلول‌های پوست را که در اثر نور آفتاب به وجود می‌آید، خنثی کند.

رسوراترول برای مراقبت از پوست

رسوراترول (Resveratrol) یک پلی‌فنول و آنتی‌اکسیدان قوی در پوست انگور قرمز می باشد که برای جلوگیری از چین و چروک و ضعیف شدن سلول‌های پوست در اثر عوامل مخرب‌ زیستی مثل انواع آلاینده‌ها و دود استفاده می‌شود. توصیه دکتر پوست مصرف این ماده برای مراقبت از صورت است.

رسوراترول برای مراقبت از پوست

استفاده از سرم های پوستی

سرم‌های پوستی خیلی قوی‌تر از لوسین‌ها و کرم‌ها هستند، پس با استفاده از مقدار کمی از این سرم‌ها خیلی زود می‌توانید شاهد نتایج آن در جهت مراقبت از پوست خود باشید. سرم‌های پوستی معمولا ترکیبات مولکولی بسیار کوچکی دارند که تا عمق لایه‌های پوستی در جهت پاکسازی آن نفوذ می کنند.

تاثیر خواب در داشتن پوست شاداب

کم‌خوابی و بی‌خوابی، گردش خون را پایین می‌آورد و باعث می‌شود پریده‌رنگ‌ به نظر برسید. پس توصبه می کنیم به اندازه کافی بخوابیو و یا اگر روزی دچار کم خوابی شده اید از شیر سویا استفاده کنید. داشتن خواب کافی طبق تحقیقات نشان داده که می تواند بر سلامت پوست شما تاثیر بگذارد.

مرطوب کننده و آبرسان پوست

یکی از موارد مراقبت از پوست استفاده روتین وار از مرطوب کننده متناسب با پوست شما است. تحقیقات دکتر الکسیادس آرمناکاس نشان می‌دهد این مرطوب کننده ها می توانند تا 24 ساعت رطوبت لازم را در پوست شما نگه داشته،از پوست‌ محافظت کند و هم‌‌چنان که رطوبت در پوست جذب می‌شود و خطوط ظریف روی صورت را کمتر کند.

روتین مراقبت از پوست

یک روتین پوستی درست برای هر روز شامل 4 مرحل مهم و اساسیاست. اما باید بداندی که قبل از مصرف مواد روتین پوست باید نوع پوست خود را بشناسید تا با عوارض مواد روتین رو به رو نشوید.

پاکسازی: از شوینده‌ای استفاده کنید که بعد از شست‌وشو باعث سفت شدن پوست‌تان نشود. بیشتر از دو بار در روز صورت‌تان را نشویید. اگر پوست خشکی دارید یا آرایش نمی‌کنید، یک بار شست‌وشو کافی است. طوری صورت‌تان را نشویید که چربی طبیعی‌اش را از دست بدهد. شوینده‌ها هم به صورت عمومی و هم به شکل اختصاصی برای انواع پوست ساخته می‌شوند.

مرطوب کننده و آبرسان: تفاوت خیلی بارزی بین این دو محصول وجود ندارد ولی مرطوب کننده‌ها معمولاً چرب هستند و باعث جلوگیری از تبخیر رطوبت پوست می‌شوند. آبرسان‌ها معمولاً چرب نیستند و موادی‌اند که می‌توانند رطوبت را جذب و حفظ کنند؛ مثل هیالورونیک اسید. نکته‌ی مهم این است که حتی پوست‌های چرب نیز به مرطوب کننده یا آبرسان نیاز دارند. البته برای پوست‌های چرب بهتر است از آبرسان‌های برپایه‌ی آب که ضد آکنه هستند استفاده کنید.

ضد آفتاب: کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 را 15 دقیقه قبل از خروج از منزل به پوست خود بزنید. کسانی که پوست‌های تیره‌تری دارند باید بیشتر از خود در برابر آفتاب محافظت کنند؛ چرا که رفع لکه‌های تیره‌ی پوست دشواتر است. بهترین انتخاب، ضد آفتاب‌های طیف وسیع (Broad-Spectrum) هستند.

سرم‌ها: سرم‌های دارای ویتامین C یا افکتورهای رشد یا پپتیدها را بهتر است صبح‌ها و زیر کرم ضد آفتاب استفاده کنید. برای استفاده از رتینول‌ها و رتینوئیدها بهترین زمان شب است. استفاده از سرم‌ها الزامی نیست ولی ۳ قدم پیشین الزامی هستند.

ممکن است بپسندید:

دکتر درمان لک صورت در شیراز

روش های درمان پیری زودرس پوست

عوارض مصرف رتینول

اشتراک‌گذاری