رتینول چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

رتینول چیست؟ همانطور که می دانید این دارو مشتقی از ویتامین A می باشد که در تولید محصولات مراقبت پوست و ضد پیری از آن استفاده می شود. آیا خرید محصولات دارای رتینول نیازمند نسخه‌ی پزشک است؟ اثرگذاری رتینول چقدر است؟ آیا استفاده‌ی زیاد یا زودهنگام آن عوارض دارد؟ این مطلب برای پاسخ به این پرسش‌ها و آشنایی با رتینول و ویژگی آن برای شما سودمند خواهد بود.

رتینول چیست؟

به‌گفته‌ی دکتر «ریچل نازاریان» کارشناس شرکت شوایگر، رتینول از مشتقات ویتامین A است که به‌ عنوان عنصر ضدپیری در بیشتر محصولات مراقب از پوست توصیه می شود. رتینول دگرگشت (متابولیسم) سلول‌های پوست را بیشتر و درنتیجه تولید کلاژن را تقویت می نماید. رتینول که قابلیت جذب از پوست را دارد، پس از ترکیب با آنزیم‌های ویژه‌ای به «ترتینوئین» (tretinoin) که حالت اسیدی ویتامین A است، تبدیل خواهد شد.

محصولات پایدار رتینول بر بهبود آسیب‌های ناشی از نور خوشید، رفع لکه‌های قهوه‌ای و منافذ غیرعادی پوست اثر چشمگیری دارند. جادوی رتینول در قابلیت بازیابی پوستی نرم‌تر و یکنواخت‌تر است.

مزایای استفاده از رتینول چیست؟

مصرف رتینول و رتینA خط‌های ریز چهره و چین‌ها را کاهش و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد. اما رتینA اثرگذاری بیشتری دارد، سریع‌تر نتیجه می‌دهد و نه‌تنها در مبارزه با آثار پیری بلکه در درمان آکنه مؤثر است. رتینوئید تجویز‌شده توسط پزشک به‌ویژه در درمان جوش‌های سرسفید و سرسیاه و گرفتگی منافذ مؤثر است.

مزایای استفاده از رتینول چیست؟

افزودن رتینوئید به برنامه‌ی بهداشت و مراقب پوست باعث می‌شود اثرگذاری دیگر روش‌های درمانی آکنه بیشتر شود و همچنین از ماندگاری جای آکنه جلوگیری می‌کند.

رتینول همچنین در رفع لک‌های تیره‌ی پوستی و دیگر انواع هایپرپیگمنتیشن مؤثر است زیرا چرخه‌ی تولید سلول‌های پوستی را سرعت می‌بخشد. علاوه بر این درمانی موضعی برای بیماران مبتلا به پسوریازیس (صدفک) است.

چه مدت طول می‌کشد تا آثار مصرف رتینول آشکار شود؟

با مصرف رتینول توسط پزشک پوست و مو پس از 6 هفته متوجه تغییرات بافت و رنگ پوست‌تان می‌شوید. نتیجه‌ی مصرف رتینول بدون نسخه را پس از 8 تا 10 هفته و نه به‌ اندازه‌ی تأثیر رتینA می‌بینید. می‌توانید با استفاده‌ی کرم‌های حاوی رتینول همراه با دیگر محصولات دارای ترکیبات ضدپیری مانند هیدروکینون و ویتامین C نتیجه‌ی سریع‌تر و بهتری بگیرید.

عوارض جانبی رتینول چیست؟

عوارض ناشی از استفاده از رتینول زمانی به وجود می آید که از آن به صورت بلند مدت یا با غلظت بالا استفاده گردد.

عوارض جانبی ناشی از مصرف رتینول عبارتند از:

  • خشکی بیش از حد پوست
  • برافروختگی پوست
  • خارش پوست
  • پوسته شدن پوست

عوارض جانبی که کمتر شایع هستند، عبارتند از:

  • تغییر رنگ پوست
  • حساسیت به نور ماورابنفش
  • عود کردن آکنه
  • تورم پوست
  • گزگز و بروز تاول پوستی

نحوه مصرف رتینول چگونه است؟

بیشتر رتینوییدها در برابر نور پایدار نیستند، بنابراین باید در ظرف های مات و با بسته‌ بندی مناسب نگهداری گردد. بهتر است محصولات دارای سطح بالای رتینوئید را تنها شب‌ها مصرف نمایید زیرا این مواد به اکسید‌شدن و پرتو فرابنفش حساس هستند. البته برخی محصولات بدون نسخه ممکن است برای مصرف روزانه تولید شوند. مقدار رتینوئید در این محصولات اغلب به اندازه‌ای است که حساسیتی در برابر نور خورشید ایجاد نمی‌کند. در مقابل اثرگذاری زیادی هم ندارند.

مقایسه رتینول و رتینوئید

ویتامین آن از دو بخش تشکیل شده است :رتینوئید ها و کاروتنوئیدها.

رتینوئیدها تولید کلاژن را تحریک می کنند که همگی به کاهش چین و چروک ها و منافذ بزرگ پوستی می پردازند و آکنه را درمان خواهند کرد . رتینول یک فرم و یک نوع از رتینوئید می باشد.

ممکن است بپسندید:

راه های مراقبت از پوست

عوارض مصرف راکوتان

اشتراک‌گذاری