آیا ریزش مو با مکمل های ورزشی صحت دارد؟

آیا ریزش مو با مکمل های ورزشی صحت دارد؟

معمولا همه ورزشکاران به خصوص ورزشکاران جوان آرزو دارند که بالاخره روزی برسد که با تمرینات مداوم و کمک گرفتن از مکمل‌‌های ورزشی اندامی شبیه به ورزشکار مورد علاقه خود که احتمالا هر روز در اینستاگرام می‌بینند، داشته باشند. اما گفته شده که ریزش مو با مکمل های ورزشی میتواند وجود داشته باشد. از این رو بر آن شدیم درباره این مقاله درباره این سوال پر تکرار صحبت کنیم.

ریزش مو با مکمل های ورزشی

ریزش مو با مکمل های ورزشی را ممکن است شنیده باشید. در اینجا به نمونه‌هایی از این مکمل‌ها اشاره می‌کنیم که حرف و حدیث در مورد ریزش مو پس از مصرف آنها شاید به گوشتان خورده باشد. طبق نظر پزشکان متخصص درمان ریزش مو موارد زیر میتواند باعث ریزش بعد از مصرف مکمل شود.

آیا پروتئین وی باعث ریزش مو می شود؟

پروتئین وی در فرایند تولید پنیر از شیر حاصل شده و سرشار از اسیدهای آمینه است. این پروتئین نسبت به دیگر انواع پروتئین هضم و جذبی سریع در بدن داشته و به همین دلیل بسیار محبوب است. در پاسخ به این سوال که آیا پروتئین وی باعث ریزش مو می شود، به جرات می‌توانیم بگوییم که خیر؛ پروتئین whey حتی می‌تواند با داشتن ترکیبات مغذی موجب بهبود رشد موهای شما شود. بنابراین اگر شنیدید که فردی ادعا داشت با خوردن مکمل وی دچار ریزش مو شده است، چند مورد را باید بررسی کنید.

آیا پروتئین وی باعث ریزش مو می شود؟

یکی اینکه ممکن است بیش از حد توصیه شده از این مکمل ورزشی استفاده کرده و دچار ازدیاد آمینو اسیدها در بدن خود شده باشد و دیگر آنکه باید بررسی کرد که چه نوع ترکیبات دیگری در مکمل پروتئین وی مصرفی آن فرد وجود داشته است. گاه مقصر اصلی ریزش مو در واقع پروتئین وی نیست بلکه ترکیباتی است که به پروتئین وی افزوده شده است. پس نمی‌توان پروتئین وی را جزء مکمل هایی که باعث ریزش مو می شوند دانست.

آیا مکمل کراتین باعث ریزش مو می شود؟

کراتین از ۳ اسید آمینه مختلف به نام‌های ال-آرژنین، گلیسین و ال-متیونین تشکیل شده است. کراتین موجب افزایش انرژی در بدن شده و به رشد توده عضلانی نیز کمک می‌کند. مصرف کراتین به طور مستقیم روی هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) تاثیر گذاشته و سبب می‌شود تا چرخه رشد موها کوتاه‌تر شده و در نتیجه سرعت ریزش مو بیش از سرعت جایگزینی تارهای مو باشد. ریزش مو بر اثر مصرف کراتین بیشتر برای افرادی اتفاق می‌افتد که از لحاظ ژنتیکی مستعد ریزش مو هستند و هورمون DHT نیز در بدن آنها افزایش می‌یابد. با این حال تاکنون تحقیقات اندکی در مورد تاثیر کراتین روی ریزش مو انجام شده و به قطعیت نمی‌توان تائید که با مصرف این مکمل حتما دچار ریزش مو خواهید شد.

آیا مکمل DHEA سبب ریزش مو می شود؟

DHEA هورمونی است که به طور طبیعی توسط غدد فوق کلیوی تولید می‌شود. این هورمون در قالب مکمل نیز تولید شده و به افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود خلق و خو، تقویت ماهیچه‌ها و کاهش تغییرات ناشی از افزایش سن کمک می‌کند. شاید در مورد این مکمل نیز شنیده باشید که در رده مکمل هایی که باعث ریزش مو می شوند قرار دارد و طاسی با الگوی مردانه را ایجاد می‌کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که DHEA میزان تستوسترون را در خون افزایش داده و در افرادی که مستعد ریزش مو با الگوی مردانه هستند، ریزش مو را به وجود می‌آورد.

ممکن است بپسندید:

5 روش خانگی درمان ریزش مو

 

اشتراک‌گذاری