بالا بودن هورمون تستوسترون

بالا بودن هورمون تستوسترون یا DHT در زنان و روش درمان

آلوپسی آندروژنیک نوعی ریزش مو است که معمولاً طاسی با الگوی زنانه یا مردانه گفته می شود. بالا بودن هورمون تستوسترون یا DHT (دی اچ تی) در زنان می تواند عوارض شدید و جدی داشته باشد. در این مطلب از وب سایت رسمی پوست و مو به شما تاثیر DHT بالا بر ریزش مو را می گوییم. با ما همراه شوید…

دی هیدروتستسترون یا DHT فرمی از تستسترون میی باشد که برای تکامل جنسی جنس مذکر لازم  است. این هورمون در غده پروستات، فولیکول مو و غدد آدرنال توسط آنزیم 5-آلفاردوکتاز از تستسترون به وجود می آید. در واقع متابولیتی از تستسترون است که از لحاظ بیولوژیک فعال بوده و به کلاسی از هورمون‌ها که آندروژن نامیده می شوند تعلق دارد.

بالا بودن هورمون تستوسترون DHT

DHT با گذشت زمان می تواند در فولیکول های مو جمع شده و چرخه آن را مختل کند. بالا بودن هورمون تستوسترون  در زنان با کوتاه کردن فاز رشد یا طولانی کردن مرحله استراحت، فولیکول های مو را کوچک کرده و باعث تولید موها با سرعت رشد کمتری می شود.با پیشرفت آلوپسی آندروژنتیک و ادامه تأثیر DHT بر روی فولیکول ها، موها نسبت به چرخه قبلی نازک تر، شکننده تر و اغلب سبک تر می شوند. در نهایت فولیکول ها خاموش می شوند و دیگر مو تولید نمی کنند.

علت بالا بودن هورمون تستوسترون در زنان

بال بودن هورمون تستسترون در خانم ها علل مختلفی دارد. اصلی ترین دلیل برای این عارضه می تواند سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCO باشد. دیگر علت آن تغییر جنسی و مشکلات کروموزومی در زنان است. البته پزشکان معتقد هستند که بالا بودن این هورمون ها در موارد بسیار نادر میتواند از تومور تخمدان نشعت گرفته باشد.

علائم بالا بودن هورمون تستوسترون در زنان

از جمله اصلی ترین علائم بالا بودن هورمون تستوسترون در زنان طبق نظر پزشکان متخصص غدد عبارت است از:

  • بروز آکنه
  • رشد موهای زاید در صورت، سینه، پشت و سایر اندام‌های بدن
  • نازک شدن موهای سر،
  • نامنظم شدن دوره‌های ماهانه
  • بروز نوسانات خلقی
  • بزرگ شدن کلیتوریس
  • افزایش توده عضلانی
  • کاهش سایز پستان
  • کاهش‌ میل جنسی
  • بم شدن

تستوسترون بالا چطور تشخیص داده‌ می‌شود؟

برای تشخیص بالا بودن هورمون های DHT در خانم ها به روش های مختلفی مانند: معاینه بالینی، آزمایش خون و سونوگرافی می توان اشاره کرد. تشخیص قطعی وجود این عارضه با انجام این سه روش امکان پذیر خواهد بود.

تستوسترون بالا چطور تشخیص داده‌ می‌شود؟

آیا بالا بودن هورمون تستوسترون می‌تواند باعث به وجود آمدن جوش در زنان شود؟

هر چند در بدن زنان به اندازه مردان هورمون تستسترون تولید می کند این هورمون در به وجود آمدن جوش نقش مهمی را به عهده دارد. در یک تحقیق محققان به بررسی سطح هورمون تستسترون 207 خانم بین سنین 18 و 45 سال پرداختند که دچار جوش پوستی بوده اند. آنها به این نتیجه رسیدند که در 72 درصد از زنانی که دچار جوش پوستی می شوند سطح هورمون‌های آندروژن از قبیل تستسترون بالا می باشد. برای درمان آکنه به صورت تخصصی بهتر است به دکتر متخصص در این زمینه که لینک درج شده معرفی کرده ایم مراجعه کنید.

آیا بالا بودن هورمون تستوسترون می‌تواند باعث به وجود آمدن جوش در زنان شود؟

راه های درمانی بالا بودن هورمون تستوسترون در زنان

روش های مختلفی برای درمان DHT بالا در خانم ها وجود دارد. مصرف افلورنیتین، متفورمین، اسپیرونولاکتون‌، پروژستین‌، برخی از داروهای ضد بارداری، فینستراید و تغییر سبک زندگی می تواند از موثرترین روش های درمانی این عارضه باشد. در نظر داشته باشید که مصرف این داروها باید حتما با مشورت پزشک متخصص باشد در غیر این صورت می تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد.

اگر شما نیز گمان‌ می‌کنید مبتلا عارضه بالا بودن هورمون تستوسترون در زنان هستید و علایم آن را در خود‌ می‌بینید بهتر است برای تشخیص علت و شروع درمانی مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *