مراقبت های بعد از جراحی بینی که باید بدانید!

مراقبت‌ های بعد از جراحی بینی، در دوران پس از جراحی ترمیم زخم‌ها و التیام بافت‌ها باید روند مناسبی را طی کند؛ بنابراین دستیابی به نتایج مطلوب در جراحی پلاستیک بینی، بدون مراقبت‌های دقیق پزشک و بیمار امکان‌پذیر نخواهد بود. از این رو در این مقاله مراقبت های بعد از جراحی بینی را بررسی می کنیم.

ساعت های ابتدایی پس از جراحی بینی

از جمله مراقبت های بعد از جراحی بینی در ساعت‌های ابتدایی پس از عمل، خونریزی جزئی به صورت نشت خون از کنار پانسمان بینی، کاملاً طبیعی بوده و به هیچ وجه نگران‌کننده نیست. در این شرایط، می‌توان با دستمال کاغذی مرطوب صورت بیمار را تمیز کرد. گاهی در ساعات نخستین پس از به هوش آمدن، بیمار احساس گلودرد می‌کند که ممکن است به دلیل تأثیر به جا مانده از لوله بیهوشی باشد.

ساعت های ابتدایی پس از جراحی بینی

در برخی بیماران، به علت وسعت زیاد اقدامات جراحی در قسمت استخوانی بینی، ممکن است کبودی دور چشم مشخص‌تر شود. حتی گاهی اوقات قسمتی از سفیدی چشم دچار خونمردگی می‌شود. هیچ‌یک از این پیشامدها در نتیجه عمل تأثیرگذار نبوده و صرفاً موقتی هستند. گاه در روزهای اول و دوم، ورم بیشتر می‌شود و در روز سوم به اوج می‌رسد؛ اما به هیچ‌وجه نگران‌کننده نیست. بهترین جراح بینی در شیراز در لینک درج شده قرار گرفته است.

بیست و چهار ساعت نخست پس از عمل

مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی، در بیست و چهار ساعت نخست پس از عمل، برای کاهش تورم دور چشم، بهتر است روی چشم‌ها کیسه یخ بگذارید. ساده‌ترین راه استفاده از دو عدد کیسه فریزر کوچک هر کدام حاوی سه قطعه یخ است. کیسه‌ها را به یکدیگر گره زده و روی چشم‌ها بگذارید.

دو هفته پس از عمل

تا دو هفته پس از عمل باید از تخلیه ترشحات بینی با فشار خودداری نمود.در برخی بیماران ممکن است در هفته‌های نخست پس از عمل ، لب بالا تا اندازه‌ای بی‌حس باشد که این حالت ظرف چند ماه به‌تدریج از بین می‌رود. در افراد شاغل ، معمولاً یک هفته مرخصی برای انجام این عمل و دوران پس از آن کفایت می‌کند.

جلوگیری از وارد شدن ضربه به بینی

از جمله مراقبت های بعد از جراحی بینی طی روزهای نخست از هرگونه ضربه به بینی باید دوری کرد. برای مثال، هنگام خواب باید طاقباز خوابید و هنگام پوشیدن و درآوردن لباس از لباس‌های دگمه‌دار یا زیپ‌داراستفاده کرد تا ضربه‌ای به بینی وارد نشود. مراقبت‌های پس از عمل جراحی بینی ، بهتر است هنگام خوابیدن نیم‌تنه بالاتر از پاها قرار گیرد تا ورم کمتری در ناحیه صورت ایجاد شود.

عطسه یا سرفه با دهان باز

در هفته نخست پس از عمل باید از عطسه و یا سرفه با دهان بسته ، خنده‌های زیاد و عمیق و نیز از گریه اجتناب شود.می‌توان با استفاده از مسواک نرم ، دندان‌ها را مسواک زد؛ به شرطی که لب بالا دستکاری نشود. شستن صورت یا استحمام کردن به شرطی که پانسمان روی بینی خیس نشود ، اشکالی ندارد.

کاهش فعالیت‌های بدنی شدید

در هفته‌های نخست پس از عمل باید از فعالیت‌های بدنی شدید و ورزش‌های سنگین اجتناب کرد؛ به‌ویژه ورزش‌هایی که موجب برافروخته شدن چهره می‌شوند. از ورزش‌های رزمی یا ورزش‌هایی هم که با احتمال ضربات توپ به بینی همراه هستند، باید مدت بیشتری اجتناب نمود.

کاهش فعالیت‌های بدنی شدید

تا یک ماه پس از عمل جراحی زیبایی بینی ، باید از شناکردن خودداری شود. شیرجه ، آفتاب‌گرفتن و حمام سونا به مدت دو ماه و غواصی به مدت سه ماه به کلی ممنوع است.

مصرف مسکن در جراحی بینی

اکثر بیماران پس از عمل جراحی درد قابل توجهی ندارند. گاه به علت پانسمان داخل بینی، احساس سنگینی و درد خفیفی در ناحیه صورت و پیشانی وجود دارد که با مسکن‌های ساده‌ای مانند استامینوفن بر طرف می‌شود. پیش از عمل و پس از آن، از خوردن مسکن‌هایی مانند آسپرین یا ایبوبروفن، باید خودداری شود، زیرا موجب کاهش انعقاد پذیری خون شده، احتمال خونریزی را افزایش می‌دهند.

ورم نوک بینی بعد از عمل

معمولا در ماه‌های نخست، هنوز نوک بینی ورم زیادی دارد، زیراورم این قسمت دیرتر از سایر قسمت‌های بینی فروکش می‌کند. کاهش ورم، به‌ویژه در جراح بینی‌ گوشتی به زمان بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین در این مدت بینی موقتاً بزرگ جلوه می‌کند. بهترین روش چسب زدن بینی را در لینک درج شده بخوانید.

حتی ممکن است برخی از اطرافیان بیمار که از تصویر پیشین بیمار بی‌خبرند، تصور کنند بینی او بزرگ‌تر هم شده است. بدیهی است که اگر بینی با وجود ورم زیاد بزرگ به نظر نرسد، پس از فروکش کردن ورم، یک بینی غیرطبیعی خواهد شد.

ممکن است بپسندید:

بهترین مدل عمل بینی مردانه

اشتراک‌گذاری