متخصص پوست یا درماتولوژیست کیست

متخصص پوست یا درماتولوژیست کیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

آیا شما هم بدنبال بهترین متخصص پوست (Dermatology) هستید؟ از نظر شما متخصص پوست و زیبایی کیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ دکتر پوست و مو در معالجه اختلالات و بیماری های پوست، مو، ناخن و غشای مخاطی است که از تجربه و حرفه خود در این زمینه نیز استفاده می کند. در این مقاله به سوال متخصص پوست یا درماتولوژیست کیست پاسخ خواهیم داد. با ما همراه شوید…

تخصص پوست و مو (درماتولوژی) چیست؟

تخصص پوست و مو علمی از پزشکی است که به مسائل بهداشتی و درمانی بر روی پوست، مو، ناخن و غشاهای مخاطی توجه می کتد. پوست بزرگترین اندام بدن است، همچنین اولین خط دفاعی در مقابل عوامل بیماری زا و آسیب هاست و می تواند نشانگر خوبی برای سلامت عمومی باشد. یک متخصص پوست خوب به شما کمک میکند تا آسیب های پوستی را شناخته و آنها را درمان کنید. در لینک درج شده بهترین متخصص پوست و مو در شیراز را به شما معرفی کرده ایم.

تخصص پوست و مو (درماتولوژی)

متخصص پوست یا درماولوژیست

تخصص های مربوط به پوست کدامند؟

بسیاری از متخصصین پوست و مو بعد از گذراندن دوره دانشگاهی و گرفتن مدرک خود تضصمیم میگرند در دوره های پیشرفته تر شرکت کنند. این دوره ها تا یک سال طول می شکد ام در یکی از زمینه های زیر تخصص پیدا می کنند:

آسیب شناسی پوست

هنگامی که متخصص درماتولوژی ضایعه ای را در پوستتان ببیند ممکن است از آن بیوپسی بگیرد. در این حالت یک تکه از پوست آسیب دیده را بر میداد و آن را برای یک متخصص پاتولوژی جهت بررسی علت به وجود آمدنش ارسال می کند. برای برخی شرایط، مانند سرطان پوست، معاینه توسط متخصص پوست تنها راه اطمینان از تشخیص است.

جراحی Mohs

جراح موهز یک دکتر پوست است که برای درمان سرطان پوست تکنیک خاصی به نام جراحی Mohs را انجام می دهد. جراحی Mohs شامل برداشتن تکه های نازک پوست و سپس بررسی هر قسمت با میکروسکوپ است.

جراحی Mohs مزایای زیادی دارد، اما برای همه کسانی که به سرطان پوست مبتلا هستند درمان صحیحی نیست. یک متخصص پوست قبل از تعیین اینکه بهترین روش درمانی برای هر بیمار چیست، عوامل زیادی را در نظر می گیرد. روش جراحی بستگی به نوع سرطان پوست، گسترش آن به قسمت های دیگر بدن و محل درگیر دارد.

متخصص پوست کودکان

یک دکتر پوست کودکان در زمینه درمان بیماری های کودکان و نوزادان تخصص میگیرد. اگر کودک شما به بیماری، پوست، مو یا ناخن مبتلا شده، بهتر است درمان توسط یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

چه دوره تخصصی را یک دکتر پوست میگذراند؟

دوره فلوشیب در جراحی پوست معمولا یک سال است. در این دوره دکتر پوست و مو مهارت‌های بسیاری را در زمینه‌های زیر به دست خواهد آورد:

  • لیپوساکشن چربی‌ها (حذف مقدار کمی چربی در حالی که بیمار هشیار است).
  • لایه‌برداری‌های شیمیایی
  • تزریق پرکننده‌ها و توکسین بوتولینوم
  • جراحی موهس(که مویز تلفظ می‌شود) روشی خاص جهت درمان سرطان پوست است.
  • جراحی ترمیمی: درمان زخم‌های ایجاد شده در اثر عمل جراحی سرطان پوست.
  • اسکلروتراپی (درمان رگ)
  • پیوند موی طبیعی
  • جراحی با لیزر

متخصصین پوست چه کاری انجام می دهند؟

یک دکتر پوست خوب باید در علوم پایه از جمله میکروبیولوژی، آسیب شناسی، بیوشیمی، فیزیک، فیزیولوژی و غدد درون ریز ماهر باشد. آنها باید به دلیل کارهای مشاوره ای خود با سایر تخصصهای پزشکی نیز آشنا شده باشند و بیماریهای پوستی اغلب با بیماری های داخلی همراه هستند.

دکتر پوست را در بسیاری از موارد جراحی پوست را انجام می دهند:

  • برای ایجاد تشخیص قطعی با بیوپسی (نمونه برداری).
  • درمان پسوریازیس
  • جهت جلوگیری یا کنترل سریع بیماری، مثلاً برداشتن سرطان پوست.
  • برای بهبود ظاهر پوست با از بین بردن چروک، تغییر رنگ یا آسیب ناشی از افزایش سن، نور خورشید یا بیماری ها.
  • درمان اگزما پوستی
  • محافظت در برابر آفتاب برای کاهش بروزسرطان پوست و سایر علائم آسیب اشعه فرابنفش ضروری است.

چه زمانی با متخصص پوست مشورت کنیم؟

در صورت بروز علائم بیماری پوستی، یا در صورت بی اثر بودن درمان فعلی، وجود هر گونه بیماری یا علامی در ظاهر پوستی خود باید به سرعت به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری