درمان خانگی لک های صورت با 14 تکنیک

درمان خانگی لک های صورت با 14 تکنیک

زیبایی و شادای پوست در بالا رفتن اعتماد به نفس شما تاثیر مستقیمی دارد. اگر لک های صورت شما زیاد شده و شما را آزار می دهد، باید دست به کار شوید. تکنیک های جادویی خانگی در درمان سریع لک های صورت بسیار تاثیر گذار است. امروز شما با بهترین راه درمان خانگی لک های صورت آشنا ‌‌می‌شوید.

طبق نظر پزشکان متخصص پوست و مو همیشه برای برطرف کردن لکه های صورت نیاز به خوردن داروهای شیمیایی نیست. چرا که ممکن است پوست دچر التهاب و پوسته پوسته شدن شود. در برخی موارد با راهکارهای خانگی مطرح شده در این مقاله می توانید آسیب های پوستی خود را درمان کنید.

دلایل ایجاد لک صورت

بسته شدن منافذ پوست بالایه های مرده در آن ممکن است پوست را دچار اکنه و لک کند. اگر تجمع چربی ها در لایه‌‌های بالایی اپیدرم اتفاق بیفتد، ممکن است جوش های سرسیاه در پوست به وجود آید. اصلی ترین دلایل ایجاد لک های پوستی عبارت است از:

عوامل متعددی در ایجاد جوش و آکنه در صورت مؤثر هستند. مهم‌ترین عوامل مؤثر در این زمینه عبارت‌اند از:

  • ژنتیک فرد.
  • تغییرات هورمونی.
  • استرس و فشارهای روحی و روانی.
  • تغذیه.
  • عفونت‌‌ها.

بهترین راهکارهای درمان خانگی لک های صورت

طبق مقالات نوشته شده و همچنین پزشکان متخصص درمان لک صورت موارد زیر به عنوان تکنیک های موثر در درمان سریع لک های صورت به صورت خانگی مطرح شده است.

بهترین راهکارهای درمان سریع لک صورت‌

آب گوجه‌فرنگی و لک صورت

آب گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. این ماده باعث ‌‌می‌شود، منافذ پوستی که در اثر آکنه باز شده بودند، بسته شوند. مقدار بالای لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی به روشن شدن لکه‌‌های تیره کمک ‌‌می‌کند.

درمان سریع لک صورت با ژل آلوئه ­ورا

یکی از بهترین راهکارهای درمان سریع لک صورت که به راحتی در منزل انجام ‌‌می‌شود، استفاده از آلوئه ورا است. با توجه به اینکه این ماده حاوی پلی ساکارید است، باعث ایجاد سلول‌‌های جدید در پوست و بهبود لک و زخم‌‌ها ‌‌می‌شود. این ماده یک مرطوب کننده طبیعی نیز است و از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت ‌‌می‌کند.

استفاده از سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی آنزیم‌‌هایی است که سبب یکدست شدن پوست، روشن شدن تیرگی و لکه‌‌های پوست ‌‌می‌شوند. برای استفاده از این ماده، ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید. سپس سفیده تخم مرغ را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید که خشک شود. پس از خشک شدن کامل، آن را با استفاده از آب سرد بشویید.

استفاده از عسل

خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی عسل به روشن شدن رنگ پوست و لکه‌‌های پوستی کمک ‌‌می‌کند. بنابراین کاربرد عسل یکی از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است. یک قاشق چایخوری عسل را بردارید و با انگشت روی لکه‌‌های صورت بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد صورت خود را بشویید. این کار را به مدت ۱۵ روز تکرار کنید.

در صورتی که مقداری زردچوبه به عسل اضافه کنید به خواص ضد‌التهابی و آنتی‌اکسیدانی آن کمک ‌‌می‌کند.

تاثیر خیار در برطرف کردن لک صورت

استفاده از آب خیار نیز یکی دیگر از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است. با توجه به اینکه خیار سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است، استفاده از آن در برطرف کردن لک‌‌های صورت و شاداب کردن تأثیر زیادی دارد.

یک پنبه تمیز را در آب خیار تازه خیس کنید و آن را روی پوست خود بمالید. اجازه دهید که 20 دقیقه بماند و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

استفاده از لیمو

آب لیمو به‌عنوان یک ماده سفید کننده طبیعی برای پوست عمل ‌‌می‌کند و در بهبود جای لک و زخم نیز تأثیر قابل توجهی دارد. بنابراین این ماده نیز ممکن است از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت باشد.

مقداری آب لیمو را روی لکه‌‌های صورت خود بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه آن را با آب سرد بشویید. اگر این کار را به‌مدت ۱۵ روز تکرار کنید، متوجه تأثیر آن روی پوست خود ‌‌می‌شوید.

بخور دادن صورت

بخور صورت باعث باز شدن منافذ بسته پوست ‌‌می‌شود، به این ترتیب محتویات درون منافذ پوست اعم از چربی، سلول‌‌های مرده پوست، باکتری‌‌ها و مایعات چرکی راحت خارج ‌‌می‌شوند. با خروج این مواد و جلوگیری از تجمع آن‌‌ها در زیر پوست، از بروز جوش و آکنه جلوگیری ‌‌می‌شود.

سرکه سیب و لک صورت

برای استفاده از سرکه سیب به منظور بهبود لک‌‌های صورت، یک سوم فنجان سرکه سیب و یک فنجان کامل آب را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید. محلول حاصل از آب و سرکه سفید را درون یک بطری استریل‌شده و تمیز ریخته و به‌خوبی تکان دهید. چند قطره از این محلول را روی یک پنبه تمیز بریزید و از آن برای پاک کردن صورت خود استفاده کنید. اجازه دهید مواد به مدت ۵ الی ۲۰ ثانیه روی پوست شما بمانند و سپس پوست خود را بشویید.

کمپرس سرد

یکی دیگر از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت که در خانه به راحتی قابل انجام است، استفاده از کمپرس سرد است. یک قطعه یخ را در یک دستمال یا پارچه نرم و تمیز بپیچید و آن را به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه روی پوست در محل آکنه بگذارید و سپس بردارید.

کمپرس گرم

برای استفاده از کمپرس گرم در تمیز کردن پوست کافی است که یک دستمال تمیز را در آب گرم فرو کرده و سپس آن را بفشارید که آب‌‌های اضافی آن خارج شوند. سپس پارچه مرطوب شده با آب گرم را روی پوست صورت خود قرار دهید.

توجه کنید که گرمای آب و پارچه نباید در حدی باشد که احساس سوختگی به شما دست دهد.

تنظیم مقدار روی در بدن

روی در ترشح هورمون­های آندروژنیک از قبیل تستوسترون تأثیر قابل توجهی دارد. عدم تعادل در ترشح این هورمون‌‌ها در بدن، سبب ایجاد آکنه و جوش صورت ‌‌می‌شود. برخی از بهترین منابع روی شامل تخم هندوانه، غلات غنی شده، لوبیا، سیب زمینی، گوشت گاو و گوشت بره است.

لایه‌برداری پوست

همان طور که بیان شد، تجمع سلول‌‌های مرده پوست در منافذ پوستی، عامل اصلی ایجاد آکنه است. جای آکنه و جوش نیز بعدها به صورت لک روی پوست ظاهر ‌‌می‌شود. توصیه ‌‌می‌شود که لایه برداری پوست، هرچند وقت یکبار، نقش بسیار مهمی‌ در از بین بردن لک‌‌های صورت دارد و از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است.

انتخاب لایه‌بردار مناسب پوست شما، توسط متخصص پوست انجام ‌‌می‌شود. او ‌‌می‌داند که چه ماده لایه‌برداری برای پوست شما مناسب‌تر است.

ماسک عسل و دارچین

ترکیب عسل و دارچین، قابلیت مقابله با باکتری‌‌ها و کاهش التهابات را دارد. باکتری‌‌ها و التهابات پوستی دو عامل اصلی ایجاد آکنه‌‌ها هستند. آکنه و جوش نیز زمینه ایجاد لک در صورت هستند. طبق یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۷، ترکیب عسل و دارچین دارای اثرات ضد باکتریایی است. علاوه‌بر‌این همان‌طور که بیان شد، عسل به‌تنهایی نیز برای از بین بردن آکنه و لک صورت مفید است.

نکته مهم در استفاده از این ماسک این است که پوست صورت باید کاملا تمیز باشد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد‌باکتریایی و ضد‌التهابی است. بنابراین استفاده از محلول تهیه شده با این ماده نیز، یکی از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است.

روغن درخت چای خواص قوی دارد. بنابراین قبل از استفاده باید کمی ‌از آن را روی پوست خود امتحان کنید. استفاده از روغن درخت چای برای درمان لک صورت و آکنه شامل مراحل زیر است:

  • ابتدا یک قسمت روغن درخت چای را با ۹ قسمت آب مخلوط ‌‌می‌کنیم؛
  • پنبه‌ای تمیز را آغشته به این مخلوط کرده و در محل لک و آکنه روی پوست صورت قرار ‌‌می‌دهیم؛
  • این کار را ۱ الی ۲ بار در روز تکرار کنید؛

استفاده از مکمل های روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ چربی‌های سالمی هستند که فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند. روغن ماهی حاوی دو نوع اصلی اسیدهای چرب امگا ۳ است. این دو نوع اسید چرب باعث کاهش التهابات پوستی و پیشگیری از ایجاد آکنه و لک می‎‌شوند.

مصرف روزانه خاصی برای اسیدهای چرب امگا ۳ وجود ندارد. توصیه می شود که بزرگسالان روزانه حدود ۲۵۰ میلی گرم از این اسیدهای چرب استفاده کنند.

سخن آخر

به صورت کلی بهترین راه برای جلوگیری از لکه های پوستی استفاده مداوم از ضدآفتاب های متناسب با پوست شما است. این روش برای همه به خصوص کسانی که مستعد لک هستند مناسب است. لک‌ها با روش‌های تهاجمی مانند لیزر یا میکرودرم‌ابریژن درمان می‌شوند اما تکنیک های خانگی که در بالا به شما معرفی کرده ایم بهترین راهکار برای این مشکل پوستی است. اینکه لک‌های پوستی شما در چه مرحله‌ای هستند و چه درمانی روی آن‌ها موثرتر است با تشخیص پزشک مشخص می‌شود.

ممکن است بپسندید:

8 توصیه مراقبتی از پوست

اشتراک‌گذاری