سلولیت چیست

سلولیت چیست و درمان قطعی سلولیت کدام است؟

سلولیت چیست؟ در واقع به حالتی که به واسطه آن برآمدگی و فرورفتگیروی پوست ظاهر می شود. برای آن دسته از افرادی که در بیشتر یا بخشی از بدن خود دچار سلولیت هستند. این واژه تداعی کننده حالتی ناخوشایند است؛ چرا که سبب بروز پوستی ناهموار با حفره‌هایی به اصطلاح پنیری شکل شده‌است. به طور کلی سلولیت بیشتر در ناحیه ران‌ها و باسن پدیدار می‌شود. اما بسیاری از افراد آن را در قسمت بازو‌ها، ساعد یا اطراف سینه نیز تجربه می‌کنند.

سلولیت چیست؟

در بدن انسان رشته‌هایی وجود دارند که وظیفه آن‌ها همبندسازی پوست و اتصال پوست به عضلات زیرین آن است. از طرفی بین بافت پوست و عضلات زیرین آن، توده‌های چربی وجود دارد. زمانی که این توده‌های چربی بزرگ می‌شوند، پوست را به سمت بالا می‌کشانند اما رشته‌های همبندسازی پوست سرجای خود می‌مانند. همین امر سبب بروز ناهماهنگی بر روی سطح پوست و ایجاد برآمدگی یا فرورفتگی می‌شود. این پدیده را سلولیت می‌نامند.

بهترین پزشکان درمان سلولیت را میتوانید در لینک ببینید.

علت به وجود آمدن سلولیت چیست؟

درواقع چاقی یا اضافه‌وزن در به وجود آمدن سلولیت موثر هستند؛ اما در میان فهرستی از عوامل، ژنتیک و مشکلات هورمونی جایگاه ویژه‌ای‌تری را به خود اختصاص  داده شده است. از این رو افرادی که دارای تناسب اندام هستند نیز ممکن است به پدیده سلولیت مبتلا شوند.

علت به وجود آمدن سلولیت چیست؟

اما نباید فراموش کرد که تهدیدی تحت عنوان خطر سلولیت وجود ندارد و این پدیده آسیبی به بافت‌های بدن انسان وارد نمی‌کند. البته مطالعات بر روی دلایل به وجود آمدن سلولیت همچنان ادامه دارد و در هیچ صفحه‌ای از علم علت دقیق و قطعی برای آن درج نشده‌است، اما با این وجود راه‌های درمانی متنوعی برای مقابله با آن یافت شده است که به کارگیری آن‌ها می‌تواند تا حدود زیادی به از بین بردن سلولیت کمک کند.

پیشگیری از سلولیت حاد

سلولیت حاد می‌تواند منجر به بروز عفونت‌های پوستی شود. این عارضه می‌تواند نیازمند مصرف آنتی‌بیوتیک باشد. در صورت عدم توجه به عفونت پوستی ناشی از سلولیت عوارض به شرح زیر گریبان‌گیر فرد بیمار است:

  • قطع عضو یا قسمتی که دچار عفونت است
  • آسیب بافتی یا ابتلا به بیماری کانگرن
  • آسیب اندام‌های داخلی و زیرین بافت آسیب دیده
  • ورود عفونت به قلب شخص بیمار و حتی مرگ

بیماری‌های تشدید کننده سلولیت

یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند سلولیت را گسترش داده و آن را به مرحله حاد نزدیکتر نماید، دیابت است. زخم‌های ناشی از بیماری دیابت می‌تواند با عفونت‌های جدی همراه باشد. بروز این زخم‌ها بر روی بافت پوستی مبتلا به سلولیت عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد.

بیماری‌های تشدید کننده سلولیت

به همین منظور بیماران دیابتی مبتلا به سلولیت باید در تمیز نگه داشتن منافذ پوست خود کوشا بوده و از بروز ترک‌های پوستی، زخم و آبسته در پوست خود جلوگیری نماید.

همچنین می‌بایست با داشتن تحرک کافی و برخورداری از رژیم غذایی مناسب میزان چربی و قند موجود در بدن خود را کنترل نمایند. یک رژیم غذایی مناسب که به شما کمک کند از شر چربی‌های اضافه خلاص شوید و نه‌تنها به تناسب اندام شما کمک کند، بلکه برای درمان سلولیت و سلامتی شما مفید باشد؛ رژیمی است که از یک مشاور تغذیه مجرب دریافت کرده باشید.

درمان قطعی سلولیت چیست؟

سلولیت را با نام پوست پرتقالی نیز می‌شناسند؛ چرا که ناهمواری‌های پدید آمده توسط آن شباهت زیادی به پوست پرتقال دارد.

موارد زیادی وجود دارند که قاتل سلولیت بوده و می‌توان از آن‌ها به عنوان درمان قطعی سلولیت استفاده کرد. برخی از این موارد به شرح زیر هستند:

  • ورزش منظم و فعالیت کافی
  • کاهش مصرف فست‌فود و غذاهای چرب
  • افزایش مصرف سبزیجات و میوه به خصوص به صورت خام
  • داشتن خواب کافی
  • مصرف کافی آب
  • ترک سیگار و سایر دخانیات
  • عدم مصرف الکل
  • پرهیز از نشستن‌ طولانی
  • دریافت ماساژ‌های پوستی مرتب

 

اشتراک‌گذاری