لکه‌ های ماه گرفتگی

درمان لکه‌ های ماه گرفتگی و خال‌های مادرزادی

ماه گرفتگی، نوع معمولی از تغییر رنگ روی پوستی است که در هنگام تولد یا در هفته‌های اول تولد به‌ وجود می‌آید. این لکه‌ها معمولا غیرسرطانی هستند. این لکه‌ها روی صورت یا بدن به‌ وجود می‌‌آیند. لکه‌های ماه‌گرفتگی در رنگ، اندازه، و شکل ظاهری متفاوت هستند، برخی از آن‌ها همیشگی هستند و ممکن است با گذشت زمان بزرگ‌تر شوند در حالیکه برخی دیگر کاملا محو می‌شوند. اغلب لکه‌ های ماه گرفتگی بی‌خطرند، با این وجود برخی از آن‌ها نشانه‌ای از یک بیماری هستند. در برخی از موارد به دلایل زیبایی، این لکه‌ها برداشته‌ می‌شوند. در این مقاله از وب سایت پوست و مو روش های درمانی این عارضه پوستی را معرفی می کنیم.

آیا ماه‌‌گرفتگی پدیده‌ای ژنتیکی است؟

ماه گرفتگی معمولا به هنگام تولد و یا هفته های اول تولد نوزاد روی می دهند و دقیقا نمی توان گفت که ژنتیک هستند یا خیر؟ماه گرفتگی ها خطر آنچنانی نداشته و گاهی پس از مدتی محو می گردند. البته برخی ماه گرفتگی ها نیز تا آخر عمر باقی می مانند.به طور کلی می توان گفت که ماه گرفتگی ها بر اثر جهش ژنتیکی به وجود می آیند.

امکان لکه‌ های ماه گرفتگی پس از تولد

بله. امکان ماه گرفتگی پس از تولد وجود دارد و علاوه بر اینکه پدیده ی خطرناکی نیست ممکن است بعد از مدتی از بین رفته و جایی از آن باقی نماند.

انواع ماه‌گرفتگی

لکه‌ های ماه گرفتگی انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • خال (خال ها معمولا مادر زادی هستند)
  • رنگ خال ها از صورتی تا قهوه ای و حتی سیاه رنگ ممکن است تغییر پیدا کند. خال ها ممکن است صاف تا کمی برجسته بوده و در بخش های مختلف بدن به وجود آیند.
  • ماه‌گرفتگی رنگدانه‌ای
  • هنگامی که در قسمتی از پوست شما رنگدانه ها تجمع پیدا کنند در آن صورت ماه گرفتگی رنگدانه ای به وجود می آید.
  • ضایعه عروقی
  • هنگامی که دسته ای از رگ های خونی به اصطلاح با یکدیگر متحد شده و حالت دسته جمعی و خوشه ای در زیر پوست پیدا می کنند در آن صورت ضایعه ی عروقی تشکیل می گردد.

انواع ماه‌گرفتگی

برای درمان این عارضه روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه انها را بررسی می کنم اما بهتر است به دکتر پوست خوب که اطلاعان شماره تماس و آدرس آنها در لینک درج شده قرار گرفته است مراجعه کنید.

روش های درمان ماه گرفتگی

ماه گرفتگی خطر جدی ندارد و نیازی به برداشتن آن نیست بخصوص که در پاره ای موارد خود به خود محو می گردند. اگر مسئله ی زیبایی در میان باشد بله. می توانید با عمل، این عارضه را حذف نمایید.

درمان لکه ماه گرفتگی به کمک لیزر

درمان با لیزر باعث می گردد که ماه گرفتگی ها بسیار کمرنگ شده و قابل رویت نباشند. این عمل در کودکان، بسیار موفقیت آمیز می باشد. برای استفاده از لیزر به چند جلسه ی لیزر درمانی نیاز دارید.

مسدود‌کننده‌های بتا

از جمله مسدود کننده های بتا، پروپرانونول بوده که خوراکی بوده و فشار خون بالا را از بین می برد همچنین این دارو برای کاهش اندازه ی همانژیوم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکو استروئیدها داروهای خوراکی بوده و ضد التهاب به شمار می روند. البته نوع تزریقی این دارو نیز وجود دارد. این دارو موجب کمرنگ شدن و کوچک گشتن ماه گرفتگی می شود.

عمل جراحی

ماه گرفتگی و خال ها که زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند به کمک عمل جراحی برداشته شده و حتی همانژیوم های عمیق را نیز از بین می روند. عمل های ماه گرفتگی احتیاج به بستری شدن ندارد و به طور سرپایی انجام می پذیرد. همچنین در این عمل، بی حسی موضعی انجام می گیرد

هزینه درمان لکه‌ های ماه گرفتگی چقدر است؟

این عمل ممکن است تحت پوشش بیمه قرار نگیرد چون ممکن است عمل زیبایی به حساب بیاید نه پزشکی. در این مورد می توانید با کلینیک یا پزشکتان صحبت کنید. به طور کلی هزینه ی عمل از 1000تا 3000دلار برای هر جلسه می باشد.
لکه های ماه گرفتگی معمولا خطری ندارند اما در صورتی که این عارضه را در کودکتان مشاهده کردید حتما با پزشک خود مشورت نمایید. توجه به ماه گرفتگی کودکان بسیار مهم بوده و باید حتما آن را به پزشک نشان دهید.

هرگونه کپی برداری از مطلب فوق بدون درج منبع پیگرد قانونی دارد. سپاس از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *