تاثیر هورمون روی پوست چیست؟

جوش، جای آکنه و همچنین لکه های پوستی همگی علت دارند. تاثیر هورمون بدن روی پوست را در این مقاله از وب سایت رسمی پوست و مو مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه شوید.

آیا هورمون بدن روی پوست تاثیرگذار است؟

موثرترین عواملی که در داشتن پوستی شاداب به شما کمک می کند هورمون های بدن است. کاهش و یا افزایش هر کدام از هورمون ها می تواند روی پوست شما تاثیرگذار باشد. در ادامه این مقاله سه هورمون موثر در پوست را معرفی می کنیم و تاثیرات کاهش یا افزایش هر کدام از آنها را می گوییم.

تاثیر هورمون روی پوست

تاثیر هورمون استروژن روی پوست چیست؟

پوست اجزای لازم برای تولید کلسترول و استروئید را دارد. هورمون استروژن در پوست بر ضخامت پوست ، چین و چروک و رطوبت تاثیرگذار می باشد و می تواند با حفظ تعادل مایعات ، اسید هیالورونیک پوست را افزایش داده و باعث افزایش تولید کلاژن در پوست هم گردد. زمانی که اختلال در هورمون های بدن به وجود می آید، تعادل پوست نیز به هم می ریزد.

تاثیر هورمون تستوسترون بر پوست

یکی دیگر از هورمون های موثر در شادابی پوست تستوسترون است. این هورمون در واقع در بدن آقایان وجود به نسبت بیشتری وجود دارد و سبب ایجاد چربی روی پوست می شود. به عبارت دیگر میتوان گفت تاثیر هورمون تستوسترون بر پوست ایجاد چربی است. حالا اگر در بین خانم ها میزان تولید این هورمون از حد طبیعی بالاتر برود می تواند باعث ایجادجوش و لک های پوستی گردد. همچنین در صورت کاهش یافتن نسب دقیق تولید این هورمون خشکی پوست را می توان انتظار داشت. در سنین بالاتر که سطح این هورمون به حد اعتدال برسد مشکلی مانند آکنه را ایجاد نمی کند.

تاثیر هورمون تستوسترون بر پوست

آکنه اصلی ترین تاثیر هورمون روی پوست

انواع آکنه هایی که به دلیل اختلال هورمون ها روی پوست ایجاد می شوند عبارت اند از :

  • آکنه بلوغ که به دلیل بلوغ و رشد و تغییر هورمونها و با افزایش هورمون آندروژن تشکیل می شود.
  • آکنه بارداری که در دوران بارداری شکل گرفته و بعد از زایمان با نوسانات هورمونی همراه است.
  • آکنه یائسگی که با کاهش تولید هورمون استروژن ، افزایش آندروژن و افزایش مقاومت به انسولین همراه می باشد.
  •  آکنه استرس که در اثر افزایش هورمون گلوکوکورتیکوئیدها ، افزایش آندروژن و مقاومت به انسولین تشکیل می گردد.

تاثیر هورمون تیروئید بر پوست

یکی دیگر از هورمون های موثر بر پوست هورمون تیروئید می باشد. این هورمون به دو صورت در پوست موثر است. مثلا هورمون تیروئید پرکار، سبب نازک شدن پوست می گردد. با نازک شدن پوست نیز، آب کافی به لایه بیرونی پوست نمی رسد. در ورتی کم کار بودن این هورمون خشک شدن پوست، ایجاد چین و چروک بیشتر و رنگ پریدگی پوست را در پی خواهد داشت.

هر گونه کپی برداری از مطلب فوق بدون درج منبع پیگرد قانونی دارد. سپاس از توجه شما

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *