جوش های گرمی در تابستان

انواع جوش های گرمی در تابستان و راه های خانگی درمان آن

با تغییر آب و هوا و به ویژه در فصل، ممکن است که پوست شما دچار مشکلاتی شود. جوش های گرمی در تابستان و بثورات دو تا از مشکلات پوستی شایع در این فصل هستند که بسیاری از کسانی که طبع گرم دارند را درگیر می‌نماید. غدد چربی تولید کننده چربی در تابستان به دلیل حرارت زیاد باعث انسداد منافذ پوست می‌شود. پوست به طور طبیعی در تلاش است تا از شر این ماده خارجی خلاص شود و در نتیجه این تلاش منجر به ایجاد جوش می‌شود. به این نوع جوش ها اصطلاحا جوش گرمی گفته می شود.

مشکلات پوستی شایع در تابستان

چندین مشکل پوستی متداول وجود دارد که ممکن است با افزایش دما در پوست های مستعد جوش بروز کند. بهتر است آن ها را در اسرع وقت برطرف کنید تا به مشکلات بزرگ تری تبدیل نشوند. دو مشکل اصلی و شایع پوستی در تابستان شامل موارد زیر است:

بثورات گرمایی

زمانی که مجاری یا منافذ عرق در زیر پوست حبس شوند، بثورات گرمایی به وجود می‌آیند. در واقع بثورات گرما در اثر تجمع گرما در یک منطقه بدون تهویه ایجاد می‌شوند. به بثورات گرمایی راش گرمایی و عرق‌سوز شدن نیز می‌گویند. این نوع بثورات در ابتدا اغلب باعث ایجاد خارش می‌شوند و البته علاوه بر خارش، علائمی دیگری نیز دارند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • برجستگی‌های خشک، کوچک و قرمز
  • التهاب پوست
  • سوزش پوست

درمان‌های موثر بر بثورات گرمایی شامل استروئیدهای موضعی و لوسیون کالامین می‌باشند.

جوش گرمی

برجستگی‌های کوچک، قرمز یا سفیدی که به دلیل مسدود شدن منافذ پوست با عرق به وجود می‌آیند را جوش‌های گرمی می‌گویند. جوش‌های گرمی اغلب در نواحی به وجود می‌آیند که در معرض نور خورشید و تعریق زیاد قرار دارند. شایع‌ترین این نواحی شامل موارد زیر است:

  • صورت
  • دست‌ها
  • شانه و گردن
  • کمر

جوش گرمی

به نقل پزشکان متخصص درمان جوش صورت که اسامی آنها در لینک درج شده قرار گرفته است جوش گرمی، در تابستان اغلب در کمر و شانه‌ها به وجود می‌آید که درمان آن بسیار دشوار است. پوست این نواحی، ضخیم‌تر بوده و غدد‌های چربی تولید کننده روغن بیشتری دارند. این غددهای چربی، بزرگ‌تر از غدد مشابه صورت می‌باشند. این غددها در تابستان بیش از حد فعال هستند و از این رو جوش‌های کمر و شانه‌ها بزرگ‌تر می‌باشند. لازم به ذکر است تا بدانید که جوش‌های گرمی می‌توانند در تمامی نواحی بدن به وجود آیند اما، نواحی ذکر شده شایع‌ترین آن‌ها می‌باشند.

انواع جوش‌های گرمی

جوش‌هایی که به دلیل وجود تعریق و گرم شدن هوا به وجود می‌آینداز مشکلات پوستی شایع در تابستان هستند که انواع مختلفی دارند. در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شوید.

جوش قرمز

شایع‌ترین نوع جوش‌های گرمی، جوش قرمز می‌باشد. به این نوع جوش، به دلیل سوزش و خارش شدید، اگزما نیز می گویند. علت به وجود آمدن این جوش، مسدود شدن غدد عرق و التهاب ایجاد شده می‌باشد.

جوش شفاف
نوع دیگری از جوش‌های گرمی، جوش شفاف می‌باشد. این نوع جوش اغلب خفیف بوده و دردناک نیست.

جوش سفید

جوش سفید یکی دیگر از انواع جوش‌های گرمی و نشان دهنده عفونت پوستی است. زیرا جوش سفید دارای مایع زرد رنگی است که روی بثورات قرمز به وجود می آید.

روش‌های درمانی جوش گرمی

اگر شما نیز در روزهای گرم سال دچار جوش گرمی شده‌اید، باید آن‌ها را درمان کنید. برای درمان این جوش‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد که آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

درمان از طریق روش‌های پزشکی

برای درمان جوش‌های گرمی، ممکن است مصرف یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک خوراکی لازم باشد، بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید. آنتی بیوتیک‌ها منجر به کاهش باکتری‌ها و مقابله با التهاب می‌شوند. در صورت وجود کیست‌های عمیق، ایزوترتینوئین، یک داروی قدرتمند است که می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد. این دارو حتما باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

اگر شما جوش زیر پوستی زیاد یا جوش های بزرگی دارید، می‌توانید درمان‌های اصلاحی پیشرفته مانند لیزر و روش‌های نور درمانی را نیز انتخاب کنید. در واقع، لیزر درمانی به غدد چربی آسیب می‌رساند و باعث می‌شود چربی کمتری تولید کند. همچنین نور درمانی، باکتری‌های ایجاد کننده التهاب جوش را هدف قرار می‌دهد و منجر به نابودی جوش‌ها می‌شود.

روش های خانگی درمان جوش های گرمی در تابستان

روش های خانگی بسیار موثری برای درمان جوش های گرمی در تابستان وجود دارند که در ادامه با آنها آشنا می شوید:

روش های خانگی درمان جوش های گرمی در تابستان

درمان با سرکه سیب

سرکه سیب، با تخمیر سیب یا آب بدون فیلتر سیب‌های فشرده، ساخته می‌شود. سرکه سیب به دلیل دارا بودن قدرت مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌ها، بسیار مفید می‌باشد. این سرکه حاوی اسیدهای آلی، همانند: اسید سیتریک است که باعث از بین رفتن جوش می‌شود. تحقیقات نشان داده است که سوکسینیک اسید موجود در سرکه سیب، التهاب ناشی از جوش را سرکوب می‌کند که ممکن است از ایجاد جوش جلوگیری کند.

درمان با چای سبز

چای سبز دارای آنتی اکسیدان بسیار بالایی است و نوشیدن آن برای سلامتی بسیار مفید است. مصرف چای سبز ممکن است به کاهش و درمان جوش نیز کمک کند. این امر احتمالاً به این دلیل است که پلی فنول‌های موجود در چای سبز به مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب که دو دلیل اصلی ایجاد جوش هستند، کمک می‌کنند. در یک مطالعه کوچک با ۸۰ خانم، شرکت کنندگان روزانه به مدت ۴ هفته ۱۵۰۰ میلی گرم عصاره چای سبز مصرف کردند. در پایان مطالعه، زنانی که این عصاره را مصرف کردند، در بینی، چانه و اطراف دهان خود جوش کمتری داشتند.

همچنین، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که استفاده مستقیم چای سبز بر روی پوست نیز ممکن است به درمان جوش های گرمی در تابستان کمک کند. در واقع، آنتی اکسیدان اصلی موجود در چای سبز، تولید سبوم را کاهش می‌دهد، با التهاب مقابله می‌کند و از رشد جوش در افرادی که پوستی مستعد جوش دارند، جلوگیری می‌کند. می‌توانید کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی چای سبز را خریداری کنید، اما تهیه آن در منزل بهتر است.

برای تهیه آن می‌توانید چای سبز را به مدت ۳ الی ۴ دقیقه در آب جوش قرار دهید. سپس، اجازه دهید چای خنک شود و با استفاده از یک پنبه، چای را به پوست خود بمالید یا آن را در یک بطری اسپری بریزید و روی پوست خود اسپری کنید. اجازه دهید خشک شود، سپس آن را با آب بشویید و پوست خود را خشک کنید. می‌توانید برگ‌های چای باقی مانده را نیز به عسل اضافه کرده و ماسک درست کنید.

درمان با آلوئه ورا

آلوئه ورا، گیاهی استوایی است که برگ‌های آن ژل شفاف تولید می‌کنند. این ژل اغلب به لوسیون‌ها، کرم‌ها، پمادها و صابون‌ها اضافه می‌شود. این ماده معمولاً برای درمان خراش، جوش، سوختگی و سایر بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. آلوئه ورا هنگامی که روی پوست قرار می‌گیرد، می‌تواند به بهبود زخم‌ها، درمان سوختگی‌ها و مبارزه با التهاب کمک کند. آلوئه ورا حاوی اسید سالیسیلیک و گوگرد است که هر دو به طور گسترده‌ای در درمان آکنه استفاده می‌شوند.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از اسید سالیسیلیک بر روی پوست باعث کاهش جوش می‌شود. چندین مطالعه دیگر نشان داده‌اند که ژل آلوئه ورا، هنگامی که با مواد دیگری مانند کرم ترتینوئین یا روغن درخت چای ترکیب شود، می‌تواند جوش را درمان کند.

ابتدا باید ژل گیاه آلوئه ورا را با قاشق خارج کنید. سپس، ژل را به عنوان مرطوب کننده به طور مستقیم روی پوست خود قرار دهید. این کار را حتما بر روی پوست تمیز و ۱ الی ۲ بار در طی روز انجام دهید. شما همچنین می‌توانید ژل آلوئه ورا را از فروشگاه خریداری کنید، اما اطمینان حاصل کنید که این ژل خالص و بدون مواد اضافی است.

درمان با خیار

مصرف خیار یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توان با آن مشکلات پوستی همچون جوش گرمی را درمان کرد. در واقع، خیار پوست را خنک می‌کند که همین امر سبب می‌شود تا منافذ پوست مسدود نشوند. در واقع خیار، به نوبه خود از شیوع جوش جلوگیری می‌کند.

درمان با لیمو و آب لیمو

خاصیت اسیدی لیمو برای درمان آکنه کاملاً مفید است. یک برش لیمو بردارید، آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید چند ساعت بماند و با آب سرد بشویید. لیمو، آلودگی جمع شده در منافذ را تمیز کرده و جوش‌های پوست را درمان می‌کند.

سخن آخر

اگر دارای جوش گرمی هستید، هرگز نباید آن را فشار دهید، زیرا هر گونه تحریک و التهاب می‌تواند آن را قوی‌تر کند. برای درمان می‌توانید از روش‌های ذکر شده استفاده کنید. این روش‌ها به دلیل طبیعی بودن هیچ آسیبی به پوست نمی‌زنند. علاوه بر روش‌های طبیعی، پزشکان نیز می‌توانند به شما عزیزان کمک زیادی کنند. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین برنامه درمانی را برای خود تعیین کنید. انتخاب روش درمانی جوش‌های گرمی، بر عهده خودتان می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *