علت اصلی ترک خوردن پاشنه پا و بهترین راه های درمان آن

اگر شما هم از ترک خوردن پاشنه پا رنج می برید احتمالا فکر میکنید علت اصلی آن کم شدن آب بدنتان است. اما در برخی موارد میتواند علت های دیگری نیز داشته باشد. پوسته پوسته شدن پاشنه پا بسیار آزاردهنده است و ما از این رو در تلاش هستید موثرترین راه های درمان این عارضه را در این مقاله برای شما توضیح دهیم.

به نقل از گروه خبرگزاری برنا؛ پاشنه‌های ترک‌خورده، یکی از مشکلات شایع در پاها است که می‌تواند باعث ناراحتی و یا حتی درد در آن‌ها شود. اغلب اوقات تنها مشکل پاشنه‌های ترک‌خورده، ظاهر آن‌هاست؛ اما با این حال، در برخی موارد، در صورت آلوده شدن این ترک‌ها ممکن است فرد با مشکلات جدی‌تری روبرو شود.

ترک پاشنه پا با چه علائمی همراه است؟

علائم زیادی می‌تواند در ترک خوردگی پاشنه پا موثر باشد. از جمله این علائم عبارت است از:

  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش
  • درد (که ممکن است در بعضی موارد شدید باشد)
  • خونریزی
  • قرمزی و التهاب پوست
  • زخم

ترک پاشنه پا با چه علائمی همراه است؟

چرا پاشنه پا ترک می‌خورد؟

طبق گفته دکتر پوست و مو دلایل زیادی برای ترک خوردن پاشنه پا وجود دارد که تعدادی از آن عبارت است از:

کمبود ویتامین

بدن با نداشتن ویتامین های لازم میتواند دچار آسیب های پوستی و درست عمل نکردن سیستم پوستی بدن شود. بهتر است غذاهایی که سرشار از ویتامین A، B3، C، E، روی و اسیدهای چرب امگا 3 را بیشتر مصرف کنید.

تاثیر یائسگی در ترک خوردن پاشنه پا

در برخی از خانم‌ها بعد از یائسگی دچار عارضه‌ی کراتودرما می‌شوند که باعث به وجود آمدن ترک در پاشنه پا می شود. اگر علت ترک خوردن پاشنه‌هایتان کراتودرماست، می‌توانید از استروژن‌های موضعی استفاده کنید؛ اما فراموش نکنید که اول باید با پزشک مشورت کنید.

زیاد سرپا ایستادن

سرپا ایستادن برای مدت‌های طولانی، خصوصاً روی سطوح سفت، می‌تواند فشار اضافی به پاشنه‌ها وارد کرده باعث ترک خوردن پاشنه پا شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که زیاد روی پاهای خود می ایستید بهتر است با انجام ورزش های روزانه فشار وارد شده بر پاشنه تا تا حد زیادی کم کنید.

کفش‌های نامناسب

کفش‌های پشت باز یا صندل معمولاً اجازه می‌دهند چربی زیر پاشنه‌هایتان به طرفین کشیده شود و احتمال ترک خوردن پاشنه بیشتر شود. کفش‌های تنگ و پاشنه باریک هم می‌توانند ترک پاشنه و پاشنه درد ایجاد کنند. بهتر است کفش‌های پشت بسته بپوشید که به خوبی از تمام قسمت‌های کف پایتان پوشش دهند.

بهترین درمان‌های خانگی برای ترک خوردگی کف پا

اما در ادامه موثرترین روش های خانگی برای درمان ترک خوردگی پاشنه پا را به شما توضیح خواهیم داد:

بهترین درمان‌های خانگی برای ترک خوردگی کف پا

درمان ترک خوردن پاشنه پا با سرکه

مخلوط سرکه سفید و آب ولرم یک روش مناسب برای اسکراب کف پا و از بین بردن لایه‌های مرده پوست است.

استفاده از سنگ پا

سنگ پا یکی از روش‌های حذف پوست اضافه و راهی برای درمان ترک خوردن پاشنه پا است. برای این کار کافی است کف پا را چند دقیقه در وان آب ولرم قرار دهید، سپس با سنگ پا پوست مرده را حذف کنید.

چرب کردن و مرطوب کردن پوست

استفاده از روغن زیتون، نارگیل و بادام بهترین روش برای درمان ترک خوردن پاشنه پا است. برای این کار کافی است شب قبل از خواب پای خود را بشویید و سپس به روغن آغشته کرده و جوراب بپوشید و بخوابید. صبح شاهد نرمی کف پا خواهید بود.

چرب کردن و مرطوب کردن پوست

عسل

ترکیب آب ولرم و عسل یک معجون ضدعفونت باکتریایی مناسب برای ضد عفونی کردن کف پا و درمان ترک پاست. این روش سه بار در هفته توصیه شده است.

سولفات منیزم

سولفات منیزیم باعث تحریک گردش خون در پا‌ها می‌شود. می‌توان علاوه بر نمک سولفات منیزیم، از عصاره نعناع نیز در یک وان آب ولرم استفاده کرد و دو بار در هفته پا‌ها را با این مخلوط ماساژ داد. این کار از بروز عفونت در پا جلوگیری می‌کند.

جوش شیرین

جوش شیرین باعث از بین رفتن التهاب کف پا می‌شود. کافی است پا را به مدت ۱۰ دقیقه در وان آب ولرم که در آن سه قاشق غذاخوری جوش شیرین حل شده است قرار دهید و پس از آن از سنگ پا استفاده کنید.

آرد برنج

ارد برنج را با سرکه سیب و عسل را مخلوط کرده و کف پا را با این خمیر ماساژ دهید و پس از چند دقیقه بشویید. سه بار این عمل را در هفته تکرار کنید.

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن را با آب ولرم مخلوط کرده و پا را به مدت ۳۰ دقیقه در این مخلوط قرار دهید و سپس از سنگ پا استفاده کنید.

لیمو

آب و پوست لیمو یک روش طبیعی فوق العاده برای نرمی کف پا است.

می‌توان از ترکیب آب ولرم و لیمو برای نرمی کف پا استفاده کرد و پا را به مدت ۱۰ دقیقه در این ترکیب ماساژ داد. یک راه دیگر آغشته کردن ترکیب وازلین و آب لیمو به کف پا، قبل از خواب است.

موز

در این روش توصیه شده است موز کاملا رسیده را دررون مخلوط کن کاملا له کرده و به مدت ۱۵ دقیقه روی ترک‌های پا قرار داد و سپس پا را با آب ولرم شست.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به صورت طبیعی یک روش قوی برای نرمی و لطافت کف پا است.

ممکن است بپسندید:

بهترین دکتر درمان ترک های پوستی در شیراز

اشتراک‌گذاری