علت ریزش موی سکه ای و بهترین راه درمان آن

علت ریزش موی سکه ای و بهترین راه درمان آن

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا یکی از دلایل ریزش موی سر، ریش و سایر نقاط بدن می باشد. این عارضه باعث ریختن مو به شکل گرد و به اندازه یک سکه می باشد. اگر دچار این عارضه شده اید ولی علت ریزش موی سکه ای را نمی دانید بهتر است این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

ریزش مو سکه ای (آلوپسی آره آتا) چیست؟

ریزش مو سکه ‌ای یا آلوپسی آره آتا یا طاسی سکه ‌ای نوع دیگری از ریزش مو می باسد که دلایل اصلی آن حمله گلبول‌های سفید به اشتباه به فولیکول‌های بدن می باشد. در واقع در این بیماری، محل رشد موهای جدید (فولیکول) است که تحت تاثیر آسیب قرار می‌گیرد.

نشانه بیماری طاسی سکه ای چیست؟

از معمول ترین نشانه های طاسی سکه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد لکه‌های کچلی کوچک و گرد (یا بیضی) در پوست سر، بخش‌هایی از ریش یا نواحی مو دار بدن
  • ریزش و رشد مجدد مو به صورت هم زمان در قسمت‌های مختلف بدن
  • ریزش قابل توجه مو در طول یک دوره‌ی بسیار کوتاه
  • ریزش مو که اغلب به جای هر دو طرف، در یک طرف پوست سر است.
  • موهایی شبیه علامت تعجب که قسمت پایین آنها باریک‌تر از قسمت بالایی است.
  • ایجاد فرورفتگی‌های ریز و لکه روی ناخن‌ها

نشانه بیماری طاسی سکه ای چیست؟

تشخیص بیماری آلوپسی آره آتا

پزشکان درمان ریزش موی سکه ای به آسانی می توانند این بیماری را از روی علائم و نشانه های آن تشخیص دهند. تعیین میزان ریزش مو و دیدن شکل موهای نواحی درگیر در زیر میکروسکوپ به تشخیص نیز کمک خواهد کرد.

نکات مهم ریزش موی سکه ای

پزشکان معتقدند که علت ریزش موی سکه ای یک بیماری خود ایمنی است که در آن گلبول‌های سفید به اشتباه به فولیکول‌های بدن حمله می‌کنند. وجود سابقه‌ این عارضه در خانواده باعث افزایش احتمال ابتلا نیز می شود. در واقع طبق تحقیقات برای این مشکل درمان قطعی وجود ندارد ولی با راه‌هایی می‌توان به بهبود شرایط کمک نمود. کمتر از 1 درصد جمعیت از این عارضه رنج می‌برند و معمولاً شروع علایم از سنین کودکی اتفاق می‌افتد.

آیا ریزش موی سکه ای خطرناک است؟

ریزش موی سکه ای مسری نیست و از لحاظ جسمی بیماری شدیدی در پی نخواهد داشت. با این حال، ممکن است بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری نظر روحی به سختی با این مسئله کنار بیایند. از این رو درمان این مشکل هم از لحاظ جنبه ظاهری و هم مسائل روحی مرتبط با آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

آمپول ریزش مو سکه ای چیست؟

رایج ترین درمان آلوپسی آره آتا و نیز درمان ریزش مو سکه ای ریش، استفاده از ترکیبات کورتیکواستروئیدی است. این دارو نوعی کورتون است که با خاصیت ضدالتهابی سیستم ایمنی را سرکوب می کند.

آمپول ریزش مو سکه ای چیست؟

در روش تزریق آمپول، ترکیبات کورتیکواستروئیدی توسط یک سوزن بسیار نازک به نواحی طاس در پوست سر تزریق می شوند. این تزریق ها هر 4 تا 6 هفته تکرار شده و باید حتماً زیر نظر پزشک و در کلینیک های زیبایی مجهز صورت گیرند.

قیمت آمپول ریزش مو سکه ای

هزینه تمام شده برای تزریق آمپول ریزش مو سکه ای بسته به از عوامل مختلف مانند کشور سازنده محصول، حجم مصرفی و مهارت پزشک متخصص در تزریق دارد.

درمان های خانگی ریزش موی سکه ای

برخی افراد روش هایی مانند مصرف موضعی عصاره پیاز یا سیر، چای سبز سرد شده، روغن بادام، روغن رزماری، عسل یا شیر نارگیل را بر روی کف سر پیشنهاد می کنند. اگرچه هیچ کدام از این ترکیبات طبیعی به طور دقیق خطری برای افراد ندارد، اما اثربخشی آن ها نیز به اثبات نشده است.

گروه دیگری از افراد به سوی متدهای درمانی جایگزینی مانند طب سوزنی یا آروماتراپی روی آورده اند. این روش ها نیز فاقد تأییدیه رسمی و شواهد محکم اثربخشی در مقالات علمی هستند.

سوالات پرتکرار درباره کچلی سکه ای

مواردی که شما باید در هنگام کچلی سکه ای رعایت کنید چیست؟

از آنجایی که مو ها در بدن نقش محافظتی ایفا می کنند در هنگام عارضه کچلی سکه‌ای موارد زیر را باید در نظر داشت :

وقتی قسمتی از موی سر و یا صورت شما بر اثر ریزش سکه ای می ریزد باید در برابر نور خورشید برای محافظت آن قسمت از پوست، از ضد آفتاب استفاده کنید.
اگر ابرو یا مژه شما دچار ریزش مو سکه‌ای شده است در برابر آفتاب عینک آفتابی بزنید که از چشم ها محافظت شود.
در صورت از بین رفتن مو های بینی از مرطوب‌ کننده‌ها و داروهای مخصوص بینی استفاده کنید که میکروب وارد بینی نشود.
برای جلوگیری از گرم شدن سر توسط نور خورشید، کلاه یا کلاه گیس به سر بگذارید.
مرتبا به پزشک حرفه ای و با تجربه برای درمان یا کنترل این عارضه مراجعه کنید.

آیا ریزش مو سکه ای واگیر دارد؟

خیر. ریزش مو به صورت سکه ای واگیردار و مسری نیست.

درمان ریزش موی سکه ای چقدر طول میکشد؟

کچلی سکه ای ممکن است هر زمانی اتفاق بیفتد اما در اکثر مواقع موقتی است و پس از ریزش، موهای آن ناحیه مجددا شروع به رشد خواهند کرد.

سخن آخر

اگر می خواهید یک بار برای همیشه از شر این بیماری خودایمنی و مزمن خلاص شده و باعث عدم اعتماد به نفش شما نشود توصیه می کنمی به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری