انواع پروتز سینه | هزینه و عوارض احتمالی آن چیست؟

خانم ها در سراسر دنیا به دنبال راهکارهایی برای بزرگتر کردن سینه های خود هستند. در حال حاضر استفاده از پروتز به عنوان بهترین تکنیک جهت افزایش سایز سینه ها مطرح شده است. پروتزها میتوانند با عث ایجاد قرینگی و همچنین خوش فرم کردن سینه ها شوند. اما اگر قصد انجام این جراحی را دارید باید در ابتدا با انواع پروتز سینه و عوارض احتمالی هر کدام آشنا شوید..

یکی از بیشترین شایعاتی درباره پروتز سینه ها وجود دارد احتما بروز سرطان سینه است. همین شایعه باعث شده تا برخی از خانم ها از این عمل بترسند و از آن دور شوند. سوال اینجا است که این مطلب تا چه حد درست است؟ آیا پروتز سینه واقعا عاملی برای سرطان سینه است؟ آیا انجام پروتز سینه باعث آسیب در بافت سینه و اعصاب آن می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال ها این مطلب را تا انتها دنبال کنید…

پروتز سینه چگونه انجام می‌شود؟

پروتز سینه طی یک جراحی باز توسط بهترین جراح پروتز سینه انجام می شود. مدت زمان این عمل حدودا دو ساعت است و دوران نقاهت آن نیز تا دو هفته متغییر می باشد. طی این جراحی پزشک برش هایی در سه محل مختلف اطراف سینه جهت وارد کردن پروتز در آن می دهد.

پروتز سینه چگونه انجام می‌شود؟

پروتز سینه چگونه انجام می‌شود؟

برش‌ها ممکن است در زیر بغل، بافت قهوه‌ای رنگ نوک پستان یا زیر سینه ایجاد شوند. این برش‌ها چندان عمیق نیستند و معمولا در محلی ایجاد می‌شوند که قابل دیدن نیست.

معمول ترین نوع برش در این جراحی، برش زیر سینه است که معمولا 4 تا 5 سانتیمتر می باشد و قرار دادن پروتز از این طریق بسیار ساده است.

چه کسانی می‌توانند از پروتز سینه استفاده کنند؟

در مواردی که به دلیل شیردهی، بارداری یا کاهش وزن، حجم سینه‌ها کم شود میتوان از پروتز استفاده کرد. از این روش می‌توان به افرادی که به دلیل مشکلات مادرزادی با یک سینه به دنیا آمده‌اند نیز کمک کرد. همچنین خانم‌هایی با سینه‌های شل و افتاده و یا کسانی که سینه‌های بسیار کوچکی دارند می توانند کاندیذای این عمل باشند. این جراحی برای خانم هایی که در اثر سرطان سینه مجبور به تخلیه آن شده اند نیز مناسب است.

انواع پروتز سینه

پروتز سینه از نظر حجم و شکل ظاهری

انواع پروتز سینه از نظر جنس، اندازه و شکل ظاهری در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. برخی از این پروتز ها در سایز کوچک، متوسط و بزرگ در بازرا به فروش می رسند. همچنین از نظر ظاهری در دو گروه گرد و اشکی دسته بندی می شوند.

پروتز سینه از نظر حجم و شکل ظاهری

پروتز سینه از نظر حجم و شکل ظاهری

پروتز گرد مخصوص افرادی است که برجستگی بیشتر و یکدست‌تر را دوست دارند. با قرار دادن پروتز گرد در سینه‌ها، حجم همه قسمت‌های آن به یک نسبت افزایش پیدا می‌کند و سینه‌ها نیز بافتی نرم‌تر و خوش‌فرم‌تر خواهند داشت

پروتزهای اشکی حالتی شبیه به قطره اشک دارند و فرمی طبیعی‌تر به سینه می‌بخشند و خانم‌هایی مناسب است که سینه‌های بسیار کوچکی دارند یا بافت نرم سینه آن‌ها بسیار کم است.

انواع جنس پروتز سینه

پروتز سینه از مواد مختلفی ساخته می‌شود. جنس‌های مختلف پروتز از نظر کیفیت تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و پزشک با توجه به شرایط بیمار از میان آن‌ها یکی را انتخاب می‌کند. تفاوت اصلی جنس‌های مختلف پروتز سینه در هزینه جراحی، احساس راحتی و محل برش جراحی است. پروتز سینه از نظر جنس به سه دسته تقسیم می‌شود که در ادامه درباره هریک توضیحاتی می‌دهیم.

پروتز سینه ثابت

پارگی پروتز سینه ثابت بر روی شکل ظاهری آن‌ها تاثیری نخواهد گذاشت. این پروتزها به‌صورت اشکی شکل عرضه شده و تراکم سیلیکون بالاتری دارند. ظاهر این پروتزها نسبت به پروتزهای آب نمکی طبیعی‌تر می باشد اما در مقایسه با پروتزهای سیلیکونی ظاهری نسبتا غیرطبیعی دارند. نکته مهم این است که به دلیل بافت سفت آن‌ها، امکان آسیب‌دیدگی آن‌ها بسیار کمتر است و معمولا برای قرار دادن آن‌ها در سینه برش‌های بزرگ‌تری لازم است.

پروتز سینه آب نمکی یا سالین

شکل ظاهری پروتز سینه آب نمکی گرد است و بعد از قرار گرفتن در سینه با استفاده از آب نمک استریل یا سالین پر می‌شود. برش‌های ایجادشده برای این نوع پروتزها نیز بسیار کوچک‌تر است. دیواره این پروتزها معمولا از جنس سیلیکون ساخته شده و نسبت به پروتزهای سیلیکونی مقاوم‌تر و سفت‌تر هستند. پزشکان استفاده از آن را برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌کنند.

پروتز سینه سیلیکونی

پروتز سینه سیلیکونی از جنس سیلیکون ساخته شده و حالتی ژل مانند دارد. استفاده از این پروتز برای افراد زیر 22 سال توصیه نمی‌شود. در واقع سه سال بعد از قرار دادن پروتز سیلیکونی باید MRI انجام شود تا پزشک از سلامت آن مطمئن شود. بعد از آن نیز هر دو سال یک بار برای بررسی وضعیت پروتز و اطلاع از سلامت آن، MRI از شخص گرفته می‌شود. امکان پارگی این پروتز ها زیاد است.

تفاوت های لیفت و پروتز سینه چیست؟

لیفت و پروتز با دو هدف کاملا متفاوت انجام می شوند. هدف از لیفت سینه برای بالا کشیدن آن است و توسط جراح لیفت سینه انجام می شود. در این جراحی به منظور کاهش افتادگی سینه ها جراح از تکنیک های خاصی استفاده می کند. اما پروتز سینه با هدف بزرگ و خوش فرم کردن آن و همچنین با هدف ایجاد قرینگی انجام می شود.

سوالات متداول انواع پروتز سینه

آیا امکان پروتز سینه بدون نیاز به عمل جراحی وجود دارد؟

بله. پروتز سینه خارجی برای کسانی که امکان عمل جراحی را ندارند وجود دارد. می تواین این پروتز ها را خریداری رده و زیر لباس خود بپوشید. اما نکته قابل توجه این است که این پروزت ها میتوانند باعث ایجاد تعریق، حساسیت یا خارش در شما شود. همچنین احتمال دارد که پروتز جدا شود و سینه‌های شما حالتی نامتقارن پیدا کنند.

آیا پروتز سینه باعث ایجاد سرطان یا تاخیر در تشخیص آن می‌شود؟

از نظر علمی هنوز دلیلی قطعی مبنی بر افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در صورت استفاده از پروتز سینه گزارش نشده است؛ پس نمی‌توان گفت که پروتز سینه یکی از دلایل ایجاد سرطان سینه در خانم‌ها می بشد؛ اما نگرانی اصلی این است که ایجاد اختلال در روند تشخیص سرطان سینه و به تاخیر افتادن روند درمانی وجود دارد

آیا بعد از جراحی سینه می‌توان سفر هوایی انجام داد؟

جراحی با سفر های هوایی هیچ گونه تداخلی نخواهد داشت. نکته مهم اینجاست که انجام سفر هوایی تا 24 ساعت بعد از جراحی پروتز سینه ممنوع می باشد.

آیا پروتز سینه دائمی است؟

برخلاف تصورات افراد پروتزهای سینه دائمی نبوده و تاریخ انقضا دارند. عوامل مختلفی می‌تواند بر مدت‌زمان ماندگاری اثرات پروتز سینه موثر باشد. عموما احتمال فرسوده شدن و از بین رفتن پروتز در افرادی که تحرک بیشتری دارند بالاتر است. پس باید مدام تحت نظر پزشک باشید.

 

اشتراک‌گذاری